10 Tips voor startende ondernemers: Op 7…

 

Onderscheid jezelf

Met je dienst, maar zeker ook als persoon. Hoe je dat doet bepaal je zelf. Het zit soms in kleine dingen. Afspraken nakomen bijvoorbeeld. Dat doet toch iedereen zou je verwachten. Nou, mijn ervaring is dat je een uitzondering bent als je dat doet. Als je afspreekt dat je morgen terubelt, dan bel je morgen terug. Als de klant het rapport over twee weken wil hebben, dan heeft hij het over twee weken. Ik kan me dus echt niet voorstellen dat er ondernemers zijn die de klanten iets beloven en dat vervolgens compleet negeren. Natuurlijk vergeten we allemaal weleens wat, daar zijn we mens voor, maar bied op zijn minst je excuus aan als je iets vergeet of niet op tijd aanlevert. Het is zo makkelijk tegenwoordig met de huidige technologie. Iedereen kan een SMS sturen of e-mail lezen en sturen vanaf kantoor, thuis of onderweg, op zijn PC, laptop of smartphone. Begrijp me niet verkeerd, je hoeft echt niet elk binnenkomend mailtje direct te beantwoorden, het gaat erom als je wat afspreekt dat je dat nakomt. Bellen kan natuurlijk ook, maar vergt soms wat meer tijd. Een e-mailtje is binnen een paar minuten gemaakt en verstuurd.

The G-factor

The G factor

Afspraken nakomen geeft je een hoop credit. Mensen die het wel doen komen als betrouwbaar over en kunnen net het verschil maken als er een opdracht gegund moet worden. Gegund, ja, in het zakendoen is de G-factor (niet te verwarren met de G-plek) iets ongrijpbaars, maar wel heel belangrijk, zo niet het belangrijkste beslismoment voor een (potentiele) opdrachtgever. Een aantal tips om de G-factor te verhogen:

  • – Zie er verzorgd uit als je je potentiële klant bezoekt; je eerste indruk is hoe je het went of keert toch een visuele. 
  • – Geef een ferme handdruk bij binnenkomst en glimlach. Slappe natte handjes zijn uit den boze
  • – Luister goed wat je klant wil, vat samen en koppel terug. Toon oprechte interesse in wat hij of zij vertelt.
  • – Bereid je gesprek voor en verdiep je van tevoren in je klant

Ik denk dat kleine zelfstandigen een streepje voor hebben op grote bedrijven wat dat betreft, omdat ze heel flexibel zijn, niet hiërarchisch en klantgericht. De publieke aanval van Youp van het Hek op de helpdesk van een grote telecomaanbieder enige tijd gelden is tekenend voor vele grote bedrijven. Je merkt dat een hoop mensen zich steeds meer beginnen te irriteren aan dit soort bedrijven. Dit is fantastisch verwoord en verbeeld door onze zuiderburen. Als je het nooit hebt gezien moet je het echt nu even doen. Vooral het laatste deel over compensatiegeschenken is ronduit briljant. Grijp je kans als zelfstandige en laat het zover niet komen.

Overigens is het ook nu weer zo dat je niet alle grote bedrijven over een kam kan scheren. Uitzondering is de Apple store op het Amsterdamse Leidseplein. Er lopen heel veel medewerkers rond en je vragen worden direct beantwoord. Als ze het zelf niet weten halen ze het antwoord bij een van de andere experts in de zaak. Ze stralen geen van allen uit dat ze je iets willen verkopen. Dat werkt. Je moet dat eens bij andere grote winkelketens proberen die ook Apple verkopen. Meestal staan ze je glazig aan te kijken als je met een vraag komt.

Het gaat niet om de prijs maar om de waarde

Iedereen kent wel zo’n situatie. Ikzelf was enige tijd geleden een folder aan het ontwerpen voor mijn bedrijf en kwam toen via via bij een bedrijf dat folders, visitekaartjes e.d. drukt. Een week later kreeg ik een foldertje in de bus van een bedrijf dat vergelijkbare diensten aanbood, maar goedkoper. Het was echter een bedrijf dat in meerdere landen opereerde en volgens mijn inschatting duidelijk groter dan het bedrijf dat ik in eerste instantie op het oog had. Toen ik zover klaar was met mijn folder om op te sturen las ik op de site van deze grote firma dat ik het wel in ISO coated V2 (ECI) (dat dan weer wel) diende aan te leveren. Geen flauw idee wat dat was. Na het bedrijf een fors aantal keren gebeld te hebben kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn om advies te vragen wat ik hiermee moest. De eerst tegenvraag van de man aan de andere kant van de lijn was om hoeveel folders het ging. Vervolgens liet hij weten dat ik gewoon dat kleurenprofiel op mijn computer moest installeren. Na een voorzichtig “Hoe doe ik dat”, liet hij doorschemeren er niet zo’n trek in had om dat uit te leggen. Toen ik daarentegen het bedrijf opbelde dat ik in eerste instantie op het oog had, werd meteen gevraagd om het bestand op te sturen zodat ze er naar konden kijken hoe het eruit kwam te zien. Ik kreeg keurig uitleg wat het betekende, een compliment voor mijn folder en ze hadden een nieuwe klant. De hogere prijs die ik moest betalen ten opzichte van het andere bedrijf was ineens geen issue meer. Ik werd overtuigd door de service. Ik denk dat de kleine ondernemer een aantal pre’s bezit ten opzichte van de grote ondernemingen. Dat is essentieel om te onthouden.

Het gaat dus niet om de prijs, maar om de waarde die je je klant brengt en die waarde kan jij toevoegen.

Als je je daaraan houdt maak je niet alleen kans op meer werk maar heb je een grote kans dat de waardering van je klanten ook op een andere manier tot uiting komt en je klanten gaan fungeren als je ambassadeurs. Wat wil je nog meer…

koos

Shell Raffinaderij Pernis, Rotterdam 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *