10 Tips voor startende ondernemers: Op 8…

Identiteit

Je mag hier best wel wat tijd aan besteden, want het bepaalt je uitstraling naar buiten. Als je zelf vindt of denkt te vinden dat je dat wel kan, dan moet je het Vingerafdrukzeker niet nalaten want het is erg leuk om daar over na te denken. Het creëren van je eigen identiteit is per slot van rekening ook ondernemen. Als je dat niet zelf wil of kan, kan je op internet de nodige bedrijven of bedrijfjes vinden die het ontwikkelen van een huisstijl graag voor je zouden willen doen. Het hangt in eerste instantie niet alleen van je eigen creativiteit, maar ook van je budget af. Een noemenswaardige site is www.ontwerpen-voor-geld.nl Op deze site kun je een wedstrijd uitschrijven waarbij je zelf het budget aangeeft. Zelfstandige ontwerpers kunnen hierop inschrijven en je bepaalt zelf wie de wedstrijd heeft gewonnen. Een goedkope manier om je logo en/of huisstijl te bepalen. Ikzelf vind het leuk om dit in eigen hand te houden en daarmee te hobbyen. Lekker creatief bezig zijn en leren. Toen ik net startte had ik relatief veel tijd, maar weinig budget. In combinatie met mijn creativiteit heb ik toen gekozen om zelf aan de slag te gaan. Misschien is het je nog niet eerder opgevallen maar ik streef niet alleen in mijn werk, maar in alles wat ik doe naar perfectie. Als ik het doe wil ik het goed doen. Ik heb de naam pro6com, de kleurstelling, het lettertype van mijn eerste website en huisstijl dan ook bewust gekozen. Lichte frisse kleuren, groen en blauw, om jong, eigenwijs, opvallend en milieubewust over te komen. Oude huisstijlMijn basislettertype was futura, letterlijk om toekomstvisie uit te stralen. Denk goed na over wat je wilt uitstralen maar schrik niet als mensen je feedback geven als ze iets niet mooi vinden. Jij kan met je huisstijl iets willen zeggen dat bij andere mensen heel anders kan overkomen. Ik kreeg een keer van iemand terugkoppeling dat de “6” in mijn logo het getal van de duivel symboliseert. Tja, daar had ik als niet-gelovige inderdaad niet bij stilgestaan. De “6” is voor mij hét kenmerk van procesde kernactiviteit en basispijler van het bedrijfaangevuld met de pro van professionaliteit, project, pro-actief en last but not least productiviteit. Het blijft al met al dus ook een kwestie van smaak. Kleuren, lettertypes, alles is van invloed op wat je als bedrijf uitstraalt.

Kleur bekennen

De kleuren van je huisstijl zijn heel belangrijk. De echte marketing en reclamemensen kunnen je er van alles over vertellen. Zo heeft bijvoorbeeld de ING bank zijn kleur niet voor niets veranderd van het blauwe van de Postbank naar het oranje van de ING. Zij willen met oranje de kleur van saamhorigheid uitstralen (kijk maar als het Nederlands elftal speelt), kansen zien, zelfverzekerdheid. Niet iedereen ziet het zo. Ik las een blog van iemand die schreef: “Oranje staat voor inhaligheid. Ik keek er daarom natuurlijk ook niet van op dat de ING keihard door de crisis werd getroffen. Honderden marktanalisten van de ING zagen niet wat de kleur oranje al lang voorspelde. Inhaligheid, een verkeerd bonussysteem en daarom een miljarden verlies”. Zij vond het zelfs zo erg dat ze is overgestapt naar een andere bank, hoewel ze ruiterlijk toegaf dat het parkeren van haar geld op een bank met een rood logo (ASN bank), voor haar saldo wellicht ook niet zo’n goed idee was. Een nieuwe communicatie aanpak - 16 nov 2012_tcm14-124441ASN-Bank-logo

Bescheidenheid troef

Zo heb ik ook bewust gekozen om mijn bedrijfsnaam, pro6com, zoals ik die gebruik in teksten in kleine letters te schrijven. Want oordeel zelf als een potentiële klant dit leest: “Met ons bedrijf BESCHEIDENHEID BV vinden we onze klanten belangrijker dan onszelf”. Komt niet echt geloofwaardig over toch? Je ziet dat veel grote bedrijven hun bedrijfsnamen met hoofdletters (schreeuwerig, bravoure, bombastisch en onpersoonlijk) door de crisis nu in kleine letters schrijven (bescheidenheid). Nationale Nederlanden is tegenwoordig nationale nederlanden, BP is tegenwoordig bp. bp_logo1nationale-nederlanden

Een nieuwe richting

Ik ben inmiddels drie jaar verder gegroeid en voor mij is tijd inmiddels meer een issue geworden dan budget. Ik heb daarom ook besloten om mijn huisstijl en logo door professionals te laten re-stylen. Ik wil met deze stijl meer professionaliteit uitstralen, meer volwassenheid en meer herkenbaarheid dat ik in de chemische technologie actief ben. Ik heb een partner gevonden die mijn drive en visie weet te vertalen in een grafisch design. Met dank aan mijn vrienden van 321Media, presenteer ik daarom met trots mijn nieuwe logo en huisstijl aan het begin van het nieuwe jaar. pro6com nieuwe logoDe twee kleuren illustreren professionaliteit en zakelijkheid, maar zijn alles behalve saai. Ze dienen ter illustratie van de (chemische) processen op een plant (grijs) enerzijds en ter uitbeelding van kennis en innovatie, milieu en efficiency anderzijds (blauw). De witte lijn illustreert de geïntegreerde procesingenieur binnen de klantenorganisatie. De vloeiende lijn vertegenwoordigt het overeenkomstige vloeiende pro6com’s Integrated Solutions Model dat daarbij hoort met de moleculen grafisch weergegeven in de zes voor dat unieke karakter en herkenbaarheid. Ik ben benieuwd naar je reactie.

4 antwoorden
  1. Holger
    Holger zegt:

    Hey Enrico,
    Nu weet ik wat je bedoelde met “moet nog even wat afmaken”.
    Leuk blog, en een mooi strak logo. Zakelijk, “gedistingeerd” en technische uitstraling.

    Succes met je toekomstige blogs

    Beantwoorden
  2. natascha
    natascha zegt:

    Het logo is prachtig! Je bericht is is erg leuk om te lezen, onderhoudend, toegankelijk en wat leuk om meegenomen te worden in de zorgvuldige ontstaansgeschiedenis van de huisstijl. Compliment!

    Beantwoorden
  3. Joha
    Joha zegt:

    Een heel mooi logo, Enrico! De symbolen in de 6 zijn kleine details, maar geven heel duidelijk richting aan. Kleuren zijn erg persoonlijk: hoewel er honderden pagina’s zijn vol te schrijven over vijftig tinten grijs, vind ik grijs saai. Maar in combinatie met het blauw wordt het juist weer heel levendig.

    Beantwoorden
  4. Enrico
    Enrico zegt:

    Allen, Dank je wel voor het compliment. Ik ben er zelf ook heel blij mee. Ik geef toe dat ik zelf ook moest wennen aan de meer zakelijke en strakkere stijl, maar naarmate ik hem meer zie vind ik hem steeds mooier worden. Je merkt dat acceptatie van een verandering soms even wat tijd kost, maar soms tot verbeteringen leidt. Je moet er in ieder geval voor openstaan om verder te komen.

    Enrico

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *